Szkoła Podstawowa nr 45 Sióstr Pijarek w Krakowie

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
PDF

 

JAK POMÓC DZIECKU MAJĄCEMU TRUDNOŚCI Z OPANOWANIEM TECHNIKI  PISANIA?

 

            Z obserwacji wynika, że jest coraz więcej dzieci, które nie potrafią pisać kaligraficznie, których pismo jest mało lub w ogóle nieczytelne. Zdarza się, że przyczyną tych trudności jest mała sprawność manualna, a czasem nawet niska ogólna sprawność ruchowa dziecka. Bardzo często winne są złe nawyki nabyte na początkowym etapie nauki pisania, które jeśli nie zostaną zauważone i zlikwidowane od razu, mogą stać się bardzo trudne do usunięcia.

          Trzeba więc od najmłodszych lat czuwać nad rozwojem ruchowym dzieci. Należy zachęcać je do różnego rodzaju zabaw ruchowych, zręcznościowych i manipulacyjnych. Doskonałymi ćwiczeniami sprawnościowymi są codzienne czynności samoobsługowe: ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, mycie się i czesanie, otwieranie różnych opakowań. Usprawnianiu dłoni służy też lepienie z plasteliny, wycinanie, wydzieranie, malowanie farbami, wszelkie składanki z papieru, różnego rodzaju układanki itp.

          Kolejnym krokiem ku usprawnianiu ruchowemu rąk są różnego rodzaju ćwiczenia grafomotoryczne, które bezpośrednio przygotowują dziecko do czynności pisania. Polegają one na rysowaniu, kreśleniu różnych linii, szlaczków, obrysowywaniu szablonów, kolorowaniu itp. Wykonywanie tych ćwiczeń ma duże znaczenie w opanowaniu techniki pisania, gdyż podczas nich ręka dziecka jest ustawiona już w takiej pozycji jak przy pisaniu. Trzeba więc czuwać, aby pozycja ta oraz trzymanie przyboru do rysowania były podczas tych ćwiczeń prawidłowe.

          Od samego początku nauki pisania należy zwracać uwagę na poprawność wykonywania wszelkich ćwiczeń graficznych i kaligraficzne kreślenie liter. Trzeba pamiętać o właściwym kierunku pisania  (odwrotnym do ruchu wskazówek zegara ) takich liter jak a, o, b, g itp. ,prawidłowych połączeniach między literami, dociąganiu do linii, właściwym rozmieszczeniu pisma na kartce.

        Na dobre opanowanie techniki pisania mają również wpływ odpowiednie warunki zewnętrzne. Wysokość stołu i krzesła musi być dostosowana do wzrostu dziecka. Należy zwrócić uwagę na postawę dziecka i ułożenie rąk, odległość oczu od zeszytu ( ok.30 cm. ),właściwe trzymanie przyboru do pisania, odpowiednie oświetlenie miejsca pracy ( z lewej strony ).Trzeba również zapewnić dziecku wystarczająco dużo miejsca na stole na swobodne rozłożenie zeszytów i książek, aby łokcie nie zwisały ze stołu.

Uwaga: Jeśli dziecko ma problem z kształtnym pisaniem należy unikać przepisywania długich tekstów (wystarczy jedno zdanie, ale pisane codziennie),  gdyż rodzi to ogromną niechęć do pisania i skutek jest odwrotny do zamierzonego.

Propozycje ćwiczeń usprawniających kształtne pisanie zostały zamieszczone w artykule  pt„ Umiejętności i sprawności niezbędne do rozpoczęcia nauki pisania”.

                                                                                               Iwona Pasternak

                                                                                               terapeuta pedagogiczny