Szkoła Podstawowa nr 45 Sióstr Pijarek w Krakowie

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
PDF

 

RECEPTA NA DOBRE CZYTANIE

„ Czytanie na raty ”

Metoda „Czytania na raty”, może spowodować przełamanie u dziecka obaw i niechęci do czytania oraz ułatwić kontakt z literaturą . Jest to możliwe dzięki dorosłemu , który swoją obecnością tworzy miłą atmosferę ( mniejsze dzieci mogą siedzieć na kolanach mamy lub taty ),pobudza zainteresowanie treścią książki, motywuje dziecko do czytania ,prowokuje do aktywnej postawy ,na przykład odpowiadania na pytania , komentowania tekstu . Objaśniając trudne słowa czy wyrażenia ,ułatwia zrozumienie tekstu. Dorosły, czytając na zmianę z dzieckiem przyspiesza tempo czytania, a więc i śledzenia akcji , co podnosi zaciekawienie jej przebiegiem. Dostosowując długość czytanego tekstu do możliwości dziecka , umożliwia się mu trening czytania i umocnienie wiary we własne siły. Dziecko zaczyna wierzyć , że czytanie na głos może się udać i nie jest takie straszne. Najlepiej ustalić stałą porę czytania oraz czas czytania ( codziennie 20-30 minut ).Zależnie od wieku dziecka wydłużamy czas czytania, szczególnie czytania samodzielnego.

Kolejne kroki „ czytania na raty ”:

1. Dziecko czyta na głos ( zależnie od możliwości od jednej do kilku linijek tekstu ).

2. Dziecko czyta razem z dorosłym na głos, przy czym dorosły nieco ciszej ( dwa razy więcej tekstu niż    

w pkt.1 ).

3. Dorosły czyta dziecku na głos ( trzy razy więcej tekstu niż w pkt.1 ).

4. Dziecko czyta samo po cichu ( cztery razy więcej tekstu niż w pkt.1 ).

5. Streszczenie przeczytanego tekstu ( ustne opowiadanie lub rysunek )

Dobrze, aby dziecko, słuchając, jak czyta dorosły, jednocześnie śledziło tekst w książce, najlepiej więc mieć drugi egzemplarz. W takiej sytuacji dziecko jest aktywne – czyta tekst po cichu, lecz z większą łatwością. Warto zwrócić uwagę na ilustracje – również one mogą być okazją do rozmowy i inspiracją do narysowania własnych.

                                                                                                  Iwona Pasternak

                                                                                                  Terapeuta pedagogiczny