Szkoła Podstawowa nr 45 Sióstr Pijarek w Krakowie

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
PDF

klasa 3

Wycieczka klasy III po Krakowie „Wśród narodowych pamiątek”

We wtorek 18 września klasa III udała się na wycieczkę po Krakowie w ramach przygotowania do konkursu „Krakusek".  Był to spacer tematyczny „Wśród narodowych pamiątek - Tropem krakowskich wspaniałości i ich wyjątkowych twórców" prowadzony przez panią przewodnik z Akademii Żakowskiej.
 

Ponieważ tegoroczny konkurs wypada w roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, poznawaliśmy czasy zaborów pracując z mapą Polski i planem Krakowa.

Wycieczkę rozpoczęliśmy sprzed kościoła św. Idziego, gdzie dawniej stała Brama Grodzka. Poznaliśmy inne bramy miejskie i cechy rzemieślnicze opiekujące się poszczególnymi bramami. Zatrzymaliśmy się przed Domem Jana Długosza, podziwialiśmy renesansowe kamienice i ich portale przy ul. Kanoniczej. Na Placu św. Marii Magdaleny oglądaliśmy zabytki stylu romańskiego, gotyckiego, renesansowego, barokowego i klasycyzmu.

Na Rynku Głównym zatrzymaliśmy się przy tablicach zamontowanych na ścianach Ratusza związanych z upamiętnieniem roku 1918 oraz sławnych Polaków, a także pracowaliśmy z kartami pracy przy płycie w miejscu, gdzie Tadeusz Kościuszko przysięgał Narodowi walkę o niepodległość. Zachwyciliśmy się Kościołem Mariackim i poznaliśmy historię ołtarza Wita Stwosza oraz legendę o Wawrzusiu i jego żółtej ciżemce.

Na Placu Wszystkich Świętych porównaliśmy wygląd kościołów Franciszkanów i Dominikanów z dawnymi ilustracjami i szukaliśmy różnic. W Bazylice Ojców Franciszkanów przybliżyliśmy sobie postać Stanisława Wyspiańskiego, podziwialiśmy polichromie i witraże zdobiące ściany świątyni. Usiedliśmy w ławce, w której niegdyś modlił się Ojciec Święty Jan Paweł II. Podążając nadal Drogą Królewską szukaliśmy na kamienicach przy ul. Floriańskiej zdobień godłami (np. Pod Wiewiórką, Podedzwony).

Przy Domu Jana Matejki pani przewodnik opowiadała o roli, jaką w zaborach pełniło jego historyczne malarstwo. Na zakończenie obejrzeliśmy mury obronne Krakowa i bramy Floriańską, Stolarską, Pasamoników. Poznaliśmy rolę i znaczenie obronne Barbakanu, tu też odczytaliśmy tablicę upamiętniającą konfederata barskiego Marcina Oracewicza. I chociaż bardzo zmęczeni to z poszerzoną wiedzą powróciliśmy do szkoły.